Sisältö

angle-left Muokkaa ohjaustilaa

Voit lisätä ohjaustilaan vaiheita

Olet varmaankin tunnistanut samanlaisten vaiheiden toistuvan samantapaisten asiakkaiden kanssa – esim. ”korkeakoulutetun uraohjaus”. Voit luoda vaiheet joko valmiiksi tai sopia ohjauskeskustelussa asiakkaan kanssa, että seuraavaksi lisäät sellaisia ja sellaisia vaiheita ja tehtäviä ohjaustilaan. Voitte käydä keskustelun ohjauksen tavoitteellisesta kestosta ja tehtävien aikataulutuksesta asiakkaan ja ohjausprosessin tilanteen mukaan.

Vasta luodun ohjaustilan vaiheissa näkyy vain alku. Lisää vaihe -painikkeesta voit lisätä tarvittavat vaiheet.

Vaiheisiin kirjoittamasi kuvaukset näkyvät Ohjauksen vaiheet –näkymässä. Pääset muokkaamaan kuvausta valitsemalla kolme pistettä. Tai poistamaan vaiheen, jos ohjaus eteneekin toisin kuin vaiheita luodessasi arvelit
.

 

Voit käyttää kalenteria

Kalenteria voit hyödyntää esimerkiksi tehtävien tai sovittujen keskustelujen (face-to-face; Skype tai Teams, puhelin…) aikatauluttamiseen. 

Kalenterinäkymässä voi myös jäsentää ohjauksen kulkua. Ohjaukset ovat erilaisia eikä vaiheita aina tarvita. Joskus asiakas tarvitsee vain paikan tehtävien tekemiselle ja tiedon seuraavista keskusteluista. Kalenterinäkymän oikeassa laidassa näkyvät tekemättömät tehtävät ja tulevat tapahtumat.

Kun lisäät tehtäviä Tehtävät-näkymästä ja aikataulutat ne, ne näkyvät automaattisesti myös kalenterissa. Kalenterisivulta voit lisätä tapahtumia. 

Voit lisätä tehtäviä

Tehtävä voi olla jokin tiedosto tai vain tekstiä, jossa annat ohjeita tehtävän tekemiseen tai linkin johonkin verkkosisältöön kuten Suotuisa suunta –blogin harjoitteisiin ja pohdintoihin. Tai voit antaa testiin ja kertoa, miten sitä yhdessä käsitellään. 

Tehtäville voi asettaa deadlinen ja asiakas saa muistutuksen tehtävästä sähköpostiinsa pari päivää ennen. Sallittuja tiedostomuotoja ovat JPG, JPEG, GIF, PNG, PDF, DOCX, XSLX, CSV ja MP4.

Yläpalkin Tehtävät –osiosta pääsee katsomaan ohjaustilaan luotuja tehtäviä. Järjestelmä erottelee avoimet ja valmiit tehtävät sen mukaan, onko asiakas kuitannut tehtävän valmiiksi vai ei.Lisää uusi tehtävä-painikkeesta pääset lisäämään uusia tehtäviä. Ajastetut tehtävät päätyvät automaattisesti myös kalenterinäkymään.

Kun luot uusia tehtäviä, mieti aina, kannattaisiko tehtävä tallentaa tehtäväpohjaksi vastaisen varalle ja jakaa myös muiden samassa organisaatiossa työskentelevien ohjaajien käyttöön. Vähitellen valmiita tehtäviä löytyy paljon, ja se helpottaa kaikkien työtä. Kiinnitä alusta alkaen huomiota tehtävien nimeämiseen, jotta tarvittava löytyy sittenkin kun on runsaudenpulaa ja valinnan vaikeutta.

Valmiiden tehtäväpohjien hyödyntäminen on helppoa, jos niitä on. Lisätessäsi uutta tehtävää voit vain valita haluamasi pohjan ja muokata sitä tarvittaessa.

Uuden tehtävän tallentaminen myöhemminkin hyödynnettäväksi tehtäväpohjaksi on helppoa. Ruksaat vain "Tallenna tehtäväpohjaksi" -ruudun.

Muokattu! Ohjaustilassa on nyt vaiheita ja tehtäviä ja tapahtumia ja ohjausprosessi voi alkaa.