
Lomakkeen luominen
Ohjaustaverkossa.fi-palvelun kautta voit luoda lomakkeita, joita voit käyttää organisaation www-sivuilla. Lomakkeen kautta asiakas voi jättää viestin ja organisaation asiantuntija vastaa viestiin Ohjaustaverkossa.fi-palvelun kautta.
Lomakkeen voi luoda vain organisaation Ohjaustaverkossa.fi –palvelun pääkäyttäjä. Lomake tehdään Ohjaustaverkossa.fi palvelun Hallinta-välilehden kautta kohdasta Organisaatiot. Kun lomake on luotu, se viedään organisaation www-sivulle upotuskoodin avulla. Koodi on ladattavissa lomakkeen luomisen jälkeen. Oman organisaatiosi www-sivujen ylläpitäjä lisää upotuskoodin organisaatiosi www-sivuille.
Lomakepohjia on kaksi: yhteydenottolomake ja neuvontalomake.
Yhteydenottolomakkeen kautta tulleeseen viestiin voi vastata Ohjaustaverkossa.fi-palvelun kautta ja tarvittaessa perustaa ohjaustilan.
Neuvontalomakkeen kautta tulleeseen viestiin voi vain vastata. Esimerkiksi TE-toimistojen valtakunnallinen Koulutusneuvonta - Henkilöasiakkaan neuvontapalvelut - Työmarkkinatori (tyomarkkinatori.fi) käyttää neuvontalomaketta, jota kautta asiakkaat voivat lähettää neuvontakysymyksiä. Kysymyksiin vastataan Ohjaustaverkossa.fi-palvelun kautta.
Lomakkeen luominen alkaa, kun valitset ensin Organisaatiot-välilehden ja valitset Avaa-painikkeen avulla sen organisaation, jolle haluat luoda uuden lomakkeen.
Valitse Organisaation tiedot -sivun lopussa oleva Muokkaa tietoja -painike.
Valitse seuraavaksi kohdasta Tarjottavat palvelut lomaketyyppi joko yhteydenottolomake tai neuvontalomake, lisää palvelulupaus eli kuinka nopeasti asiakkaiden viesteihin vastataan. Lisäksi merkitse kuinka monta päivää ennen pyynnön vanhentumista organisaation pääkäyttäjälle lähtee muistutus, jos asiakkaan viestiin ei ole vastattu. Tämän jälkeen Tallenna tiedot. Voit luoda yhden lomakkeen kerrallaan, mutta voit luoda yksittäisen lomakkeen kieliversiot (suomi, ruotsi, englanti) samalla kertaa.
Seuraavaksi siirry Organisaation lomakkeet -sivulle. Taulukosta näet kaikki luodut lomakkeet. Luo sivuille upotettava lomake –painikkeella pääset luomaan uuden lomakkeen. Lomake luodaan 6-vaiheisella työkalulla, joka ohjaa sinua vaihe vaiheelta eteenpäin.
Kun lomake on valmis, valitse lopuksi Tallenna lomake -painike. Tekemäsi lomake näkyy Organisaation lomakkeet -sivulla. Painamalla Avaa, lomake avautuu esikatseluun. Valitse esikatselusta vaihtoehto Lataa lomake ja lomake latautuu html-muodossa.
Lomake latautuu html-muodossa, joten se täytyy tallentaa txt-muotoon. Avaa lomake esim. WordPad-sovelluksessa tai jossakin muussa tekstieditorissa ja tallenna txt-muodossa.
Toimita txt-tiedosto oman organisaatiosi www-sivujen ylläpitäjälle, hän lisää upotuskoodin organisaatiosi www-sivuille.